KTM 2009 - čo nás čaká?
Dovoľte mi, aby som reagoval na diskusiu a poskytol zatiaľ neoficiálne informácie o nových modeloch 2009 a možno tak čiastočne utíšil hlad po informáciách, alebo podnietil záujem o nové modely.
Motocykle KTM 50 SX a 65 SX budú mať úplné nové motory a grafiku, ktorá bude ladiť do čiernej farby. Konštruktéri sa pri 50 SX zamerali na zvýšenie životnosti výnimočne silného motora, ktorý bude mať nové klapky V-force 3. Pohon spojky bude riešený cez medziprevod, aby sa znížili celkové otáčky spojky, ktorá je extrémne namáhaná.
![]() |
65 SX dostane výfukovú príveru a klapky V-force 3 na zjemnenie priebehu výkonu hlavne u nízkych a stredných otáčok, ktoré sa v teréne využívajú. Výkon už bez tak najvýkonnejšej 65-ky na trhu sa ešte zvýši o 2 PS!
85 SX zmení grafiku a bojové pomaľovanie. Dostane nové predné a zadné tlmiče pérovania, plus nové a väčšie predné aj zadné kotúče na zvýšenie účinnosti brzdenia. Nové zadné brzdové prasiatko, nové silnejšie špice, novú výfukovú príveru ako aj zosilnené prevodové kolečká 2, 3, 4 rýchlostného stupňa.
![]() |
125 SX a 144 SX dostanú nový kĺb PDS zo zvýšenou životnosťou a upravené tlmiče prevzaté z modelov SXS, upravenú spojkovú páčku a nový systém hydraulického ovládania. Upravený bude aj motor, ktorý dostane novú príveru a viečka spojky a zapaľovania. Nový bude aj piest a karburátor. Vymenila sa kompletná spojka a primárny pohon spojky, zosilnila štartovacia páka. Úplne nové budú aj kompletné brzdy na všetkých modeloch SX. Okuliare tlmičov sú nové a prepracované. Kolesá sa použijú z modelov SXS. Nová grafika bude ladená do čierna. KTM sa chystá na nové pravidla pretekov, keď sa budú jazdiť majstrovstvá juniorov na motocykloch 125 2T a preto motocykel kompletne upravila.
![]() |
250 SX bude podobne upravená, ako jej menšie sestry. Všetky modely SX budú mať plastový kryt rámu v sérii.
250 SX-F a 450 SX-F dostanú úplné nové brzdy a okuliare tlmičov sú nové a prepracované. Kolesá a tlmiče pérovania sa použijú z modelov SXS. Nová grafika bude ladená do čierna. Nový bude aj kĺb PDS zo zvýšenou životnosťou. Predná tabuľka bude bielej farby. Upravila sa charakteristika priebehu výkonu a mierne zvýšil celkový výkon motora preto je nový karburátor FCR-MX 3925I,TPS 09 s TPS senzorom a pretryskovaný. Nové sú viečka spojky a zapaľovania. Vnútorný a vonkajší spojkový kôš je prerobený kvôli zvýšeniu životnosti a chodu ovládania. Nové je 3 a 4 kolečko prevodovky a výfukové a nasávacie vačky motora s ventilmi kvôli priebehu výkonu. Nová je aj reťaz, ktorá poháňa ventily. Prerobil sa aj automatický dekompresor, aby motocykel ľahšie štartoval za horúca.
![]() |
Začiatkom sezóny 2008 predstavila firma KTM najsilnejšiu 450 XC a 525 XC štvorkolku na trhu vyrábanú v sériovom prevedení pripravenú priamo na závody vo filozofii Ready for Race. Štvorkolky zaujali štvorpiestikovou brzdou Magura s extrémnou účinnosťou, spiatočkou a perovaním Ohlins, plus nízkou váhou. V sérii ponúkali to najlepšie čo sa momentálne na trhu dalo kúpiť. Nehovoriac o tom, že bez ďalších úprav sa budúci majiteľ mohol postaviť na štart akéhokoľvek preteku. Kto už montoval trhačku na japonskú štvorkoľku kvôli pretekom, tak vie o čom píšem. Ešte ani neopadol šok z novej ATV KTM a už sú tu nové ATV KTM 2009 450SX / 505SX ktoré sú ďalšou ranou pod pás japonským výrobcom štvorkoliek.
![]() |
Filozofiou KTM na rozdiel od japonských výrobcov, ktorí vyrábajú priemerné a dostupné stroje pre širokú verejnosť, je ponúknuť úzkej skupine ambicióznych extrémistov to najlepšie čo sa len kúpiť dá. Tak už tu máme Porsche medzi motokrosovými štvorkolkami a pozrime sa na neho bližšie.
450 SX
• Motor: 449cc DOHC 4-ventilový vodou chladený
• Vŕtanie: 97mm, Zdvih: 60.8mm
• Kompresný pomer: 12.5:1
• Elektrické štartovanie: s hot štartom
505 SX
• Motor: 477cc DOHC 4-ventilový vodou chladený
• Vŕtanie : 100mm, Zdvih : 60.8mm
• Kompresný pomer: 12.5:1
• Elektrické štartovanie: s hot štartom
• Motor má základ v motokrosovom modeli 450 SX-F
• Blok motora bol zmenení na zvýšenú potrebu chladenia a bol pridaný ventilačný systém a chladič oleja zo zvýšenou kapacitou.
• Prevodovka je 5-rýchlostna bez spiatočky, kvôli váhe.
• Karburátor: Keihin FCR-MX 41mm s akceleračnou pumpou a TPS.
![]() |
Najľahšia, najnižšia, najdlhšia s druhým najsilnejším motorom (po Husquarne, ktorá ATV nevyrába) poriadne zamieša karty medzi krosovými špeciálmi. Komu ju doporučiť? Určite pretekárom a ambicióznim hobby riderom, ktorí chcú pre seba to najlepšie náradíčko na jazdenie.