Choď na obsah Choď na menu
 


KTM 2009: offroad test, časť 1/2, 400 EXC, 250 EXC-F a EXC 450

30. 12. 2008

Test som sa rozhodol rozdeliť na dve časti. Prvá je obsiahlejšia a popisuje endurá, druhá časť príde na rad tak za týždeň a bude tam len 250 SX-F a 450 SX-F.

KTM 400 EXC 2009

Na úvod som si vybral štvortaktné enduro s obsahom 400 ccm. Zo skúsenosti viem, že je to motorka ktorá Vám neodtrhne ruky, ale zase vie potiahnuť a má elektroštartér. Ideál pre bežného smrteľníka - hobíka, má všetko čo na pretek potrebujete, v duchu firemného hesla READY TO RACE. Po nahodení nejakého laďáku a nastavení tlmičov sa z nej stane prudko závodné náradie. Trať bola ešte miestami rozmočená, svahy už ale stihli obschnúť, zvyšok sa rozjazdil do hodiny a vznikol ideálny povrch a tak to zostalo až do konca. Do kantráčovej časti trate som vôbec neliezol, lebo som bol stvrdnutý ako štolverka - hodina a pol v aute plus tá tlačovka a cesta do Lovčice...

400vka je veľmi priateľské enduro
400vka je veľmi priateľské enduro

Prvá chyba je testovať enduro na motokrosovej trati, tak mi to prosím prepáčte. Tlmiče sú také ako sa na enduro patrí, teda príjemne mäkké, malé nerovonosti hladko vyfiltrujú. Nastavené sú sériovo, tak ako aj riaditká a páčky brzdy a spojky. Mojich takmer 100 kíl, výstroj a pár kíl blata bolo pri skokoch cítiť. V Lovčici som vlastne ešte nikdy nejazdil, či už MX alebo CC, takže sa zároveň zoznamujem s traťou, poznal som ju len ako divák. Predky išli na doraz často, pri prudkom brzdení prednou brzdou sa moto dosť ponárala a predok bol trochu neistý. Ak ste teda rýchly a(lebo) ťažký a máte v pláne zabŕdnuť do motokrosu, musíte predné tlmiče pritvrdiť (olej, hladina, klikátka). Zadný centrálny tlmič PDS bol super, kolo držalo stopu a doraz som nepocítil. Ku komfortu pomáha aj 18" balón, ktorý lepšie tlmí nárazy ako motokrosová 19"-ka.

Ak máte srdce bojovníka, naučíte aj EXC lietať
Ak máte srdce bojovníka, naučíte aj EXC lietať

K brzdám ťažko niečo dodať, sú to rokmi overené Brembáče, KTM dáva do série platničky toho istého výrobcu. Motorka bola úplne nová, takže brzdy si museli najskôr trochu "sadnúť". Ale výhrady nemám - plynule narastajúci brzdný účinok, nezakusovali sa, neškrípali.

Motor je veľkou devízou tohto stroja. Spolu so 6-stupňovou prevodovkou a tradične hydraulicky ovládanou spojkou vás potiahne za každých okolností. Nemusíte sa veľmi trápiť ktorý prevodový stupeň máte zaradný, pri pridaní plynu sa bez skackania a drhnutia plynule rozbehne. Ak však idete "paľbu", motor sa nebojí otáčok a pri strope pekne zatiahne, stále má však endurácky priebeh, nie je to taký kopanec ako na motorkosovej motorke. V Lovčici je jeden skok do svahu taký poschodový, proste schodík. Nepokúšal som ho skočiť na jeden raz, ale prvý schod som si trošku odskočil a zvyšok vyšiel - bez spojkovania, bez skackania, skoro ako na nejakej trialke.

400 EXC nie je z cukru a dá sa na nej pekne páliť
400 EXC nie je z cukru a dá sa na nej pekne páliť

Čo teda napísať na záver? Ak by som jazdil enduro, super voľba. Do série patria Excel ráfiky, x-ring reťaz, plasty na radiátoroch sú potlačené "in-mould" technológiou (nie je to polep, ale grafika je v plaste akoby zaliata - vraj sa to odiera, ja som to po 1,5 roku nepostrehol, asi ich málo stláčam kolenami). V príbale máte sadu náradia, s ktorou si vystačíte na väčšiu časť bežnej údržby, KTM používa len zopár tipov skrutiek, takže nemusíte šermovať so sto kľúčmi a skrutkovačmi. Jednoduchý je aj prístup ku vzduchovému filtru (zboku, bez nástrojov). Ak sa radi doslova bahníte, pouvažujte nad neoprénovými návlekmi na predné tlmiče.

plus Nebojí sa ťažšieho jazdca, dá sa na nej ísť "paľba" ale aj piánko viezť keď nevládzete. Neťahá agresívne za ruky, čiže vás tak rýchlo neunaví. Po výmene výfuku sa charakteristika motora zmení a získate agresívny závodný stroj. Plasty, ak sa nezmenil materiál, vydržia menšie pády, nezlomia sa. Veľké plus je štartér (chytala krásne studená aj teplá), malé plus je stojan.

minus Nevýhody? Na Slovensku to bude klasicky cena :) No jedna vec vám v lese bude vadiť a to sakramentsky - nie je možne dobre chytiť motorku, ak ju chcete vytiahnuť z drážky alebo odhodiť zadok. Podsedlový rám je skrytý za bočnými tabuľkami a tam kde je vidieť, je príliš šikmý, je ďaleko na dočiahnutie a zaručne bude šmykľavý od blata. Malé vybranie pod sedlom vám neumožní vopchať tam prsty a keby aj, sedlo je zboku mäkké na takúto gymastiku. Z druhej strany máte výfuk, čiže si buď prepálite rukavice od zvodov, alebo ohnete držiaky výfuku... EXC je určené do lesa a toto vám bude vadiť ak viac padáte ako jazdíte :) Tiahlo sytiča je dosť skryté pod nádržou, takže vás čaká gymnastika, ak ho chcete vypínať za jazdy. A ešte niečo, čo spomeniem pri EXC-F 250...

KTM 250 EXC-F 2009

Druhá slečna na holenie (ehm...) je motorka, ktorej staršiu sestru (model 2007) som v minulom teste dosť zvozil. Tú 2007-inu som testoval o 200 km južnejšie, na motokrosovej trati pri Ostrihome, na mokrom piesku pri teplote pekelne blízko nule. Možno aj to spôsobilo, že endurová moto určená pre FIM triedu E1 (2T-125 ccm - 4T-250 ccm) sa v piesku a zime trápila a neišla ako treba. Podmienky pri tomto testovaní boli diametrálne odlišné, či už teplota, dátum alebo reč ktorou sa rozprávalo :) Vyrazil som teda na trať so zablatenou EXCéčkou, reku dám si jedno zahrievacie kolečko na MX okruhu. Motor bol teplý, takže som mohol hneď "valiť".

Taddy si na celé popoludnie vybral práve 250 EXC-F
Taddy si na celé popoludnie vybral práve 250 EXC-F

Motor bol oproti 400 EXC logicky slabší, ale zoberme do úvahy tiahle výjazdy, náklad blata, mojich 100 kíl a určenie do lesa, nie na motokros. Po kolečku som sa rozhodol odbočiť do enduro sekcie č. 1, napravo od MX trate pri pohľade od štartu. Nebolo mi to však vyššou mocou dopriane, lebo sa zasekla zadná brzda...

To je vec, čo bude zrejme problém viacerých KTM 2009, nakoľko sa to isté stalo novinárom na Erzbergu, mne na 250 EXC-F a ešte jednému novinárovi na 400 EXC teraz v Lovčici. Ale po hodinke som sa na 250 EXC-F dostal znova, tak môžeme v teste pokračovať.

Nabehol som rovno do lesa, tam kde táto objemom malá EXC patrí. Tak ako aj 400 EXC má 6 rýchlostí, takže vždy máte na výber správny prevodový stupeň. Pred touto EXC-F som do lesa vybehol aj s motokrosmi SX-F a bola to príjemná zmena. Motor, ktorý sa vám zdá na motokrose (logicky) slabý, je v lese na šmykľavom blate, konároch a skalách ideálny. Žiadne neplánované uletenie zadného kolesa, žiadne pridusenie motora keď ho podtočíte, nemusíte toľko spojkovať ako s motokrosom. Plynule vás vytiahne hore mazľavým výjazdom, len treba mať dostatočnú nájazdovú rýchlosť. Čo bolo pre mňa podstatné je fakt, že motor išiel krásne a nekonalo sa nič podobné ako som sledoval pri 250 EXC-F 2007, čiže pridusenie motora po prudkom pridaní plynu z nižších otáčok. V lese sa výkonový deficit stratil a všetko čo les ponúkal bolo ľahko prekonateľné.

Aj 250-ka vie lietať, len sa toho netreba báť
Aj 250-ka vie lietať, len sa toho netreba báť

Nebolo to tak ale u všetkých "testovačov" ktorých som nahovoril na crosscountry pasáž. Ísť bez väčších skúseností do premočeného lesa na 450 SX-F alebo 150 SX nie je zrovna najlepší nápad. Trošku popadali, pováľali v blate, niektorí to vzdali, niektoré nástrahy prekonali. Padalo sa do mäkkého, motorkám ani jazdcom sa nič nestalo. Kuriozitou je zápach blata - neviem či tam niekto vypustil obsah žumpy, alebo je to prírodné, ale smrdelo to bohovsky, čo potvrdil aj Taddy (That mud smells like shit... Yep, I think it WAS shit!). Čo som videl, do CC úsekov sa vrhli len slovenskí a českí novinári, ale ako neskôr spomeniem aj jeden poľský. Naši južní susedia sa venovali hlavne motokrosu. Osobne mám veselé skúsenosti s maďarskými crosscountry vložkami, lebo sa jednalo poväčšine o motanice v kríkoch na piesku a vrcholom boli prejazdy metrovou kalužou (na dĺžku, nie na hĺbku). Ak motyka vystrelí, tak niekedy s Richim na nejaký CC v Maďarsku vybehnem a potom budem múdrejší...

Taddymu toto malé EXC sedelo ako "riť na šerbli"
Taddymu toto malé EXC sedelo ako "riť na šerbli"

O zvyšku motorky sa nebudem rozpisovať, lebo je to navlas to isté ako pri 400 EXC. Hmotnosť je papierovo o 8 kg nižšia, pocitovo je to ale viac. Plusy a mínusy by sa dali znovu uviesť tie isté. Ladený výfuk (napríklad Akrapovič, dodávaný v rámci KTM Powerparts) tejto 250-ke pomôže ešte citeľnejšie ako to bolo v prípade 400 EXC a získate "dospelejšiu" zvukovú kulisu (na tej sa ale nejazdí), lepší záťah a odozvu na pootočenie plynovej rukoväte. Osobne si myslím, že ak nemáte závodné ambície v triede E1, bude na len-tak povozenie lepšia napríklad 400 EXC. Sériovú 250 EXC-F si viem predstaviť pre mladých čo jazdia len pre radosť a nechcú sa niekde zavesiť na strom vďaka nezvládnutému pollitru...

KTM EXC 450 2009

Po jednom kolečku na 250 EXC-F, ktorej sa zakusla zadná brzda, rýchlo sadám na stroj určený do triedy E2 (2T 175 - 250 ccm a 4T 290 - 450 ccm), aby som stihol využiť 20-minútový čas na test. Papierové zvýšenie objemu o "pionierových" 50 ccm oproti 400 EXC vďaka zväčšenému zdvihu piestu z 55,5 mm na 63,4 mm neznie veľmi zaujímavo, ale opak je pravdou.

Motoricky je to ozaj delo a prudké potočenie plynom vás bez váhania zdvíha na zadné kolo, v prípade že sedíte nalepný na nádrži - uvoľní spŕšku blata/hliny na jazdcov za vami. Na motokrosovej časti trate hravo vyplatíte slabších jazdcov hoci aj na motokrosovej 450-ke. Tlmiče sú stále endurácke, ale ak viete dobre skákať (a ideálne trafiť dopadovú hranu skoku) tak nie je problém. Bez spojky a vysokých otáčok krásne predriftujete zátačky, v stoji a na zadnom kole prejdete hrbolce na trati. V lese sa tiež nestratí, ale už som miestami cítil, že je nad moje sily. Po takej hodinke jazdenie na kantráči by ma určite ubila viac ako 400 EXC. Tam kde som na 250 EXC-F v blate išiel na istotu a priamo ako po koľajniciach, na 450-ke som pokrútil tým šulcom na pravej strane riadítok a vychutnával si kontrolované vyhadzovanie blata na stromy. Keď som ale niekde v blate vyhnil, bolo treba viacej spojkovania, sústrednia a citu s plynom - v porovnaní so 400 EXC alebo 250 EXC-F...

Táto odrastenejšia EXCéčka má grády, zaručene Vám zvýši hladinu adrenalínu
Táto odrastenejšia EXCéčka má grády, zaručene Vám zvýši hladinu adrenalínu

Táto motorka má vlastný charakter a nútila ma ísť rýchlejšie a agresívnejšie. Tam kde som s 250 EXC-F čakal na ostatných novinárov, na 450 EXC som nakladal čo to dalo a chcel stihnúť ešte jedno kolečko kým sa odtiaľ vymotajú :) Takže 450 EXC smeruje do rúk profíkov (nechcem ani vediet ako by išla s ladeným výfukom) alebo tým, čo beznádejne prepadli adrenalínu a potrebujú sa vyblázniť a zastavia keď sa im chce, a nie až vtedy keď niekto odmáva cieľ.

KTM EXC 125 2009

Počas testovania 250 EXC-F som zatočil aj do druhej crosscountry sekcie, naľavo od MX trate. Bolo to tam o 100% zábavnejšie ako prvá časť! Môj názor zjavne nezdieľal poľský novinár ktorého som našiel zadýchaného a zapoteného vedľa skapatej 125 EXC. Bolo to v takej jame, podľa stopy som videl že to absolvoval po prednom kolese :) Dali sme sa teda do reči a navrhol som mu, že pôjdeme spolu. Súhlasil, no po chvíli zapadol zase a nešla mu naštartovať motorka. Tak sme si vymenili stroje a ja som sa na pár sto metroch v náročnejšom teréne zviezol na dvojtaktnej 125 EXC. Papierovo má o 7 kg menej ako 250 EXC-F, no naživo to bolo veľmi citeľné.

Najmenšia endurácka EXC je super náradie do ťažkého, blatistého<br>terénu, aj keď masy ocenia skôr objemy 200 a 250 ccm
Najmenšia endurácka EXC je super náradie do ťažkého, blatistého
terénu, aj keď masy ocenia skôr objemy 200 a 250 ccm

Toto najmenšie enduro od KTM ma tiež milo prekvapilo, nemám toho na dvojtaktoch veľa najazdeného, ale uprostred toho šmykľavého extrému mi sadla ako "riť na šerbel". Štartovanie by zvládlo aj malé dieťa, úplne ľahučko. Len bolo treba mať trochu pridaný plyn, inak nechytila, no potom už voľnobeh držala. Ak ste mali dvojtaktnú motokrosovú 125-ku, viete aký je priebeh otáčok a výkonu: buuuuu-nič-nič-nič-éééééééé-letíte. Enduro je ale niečo úplne iné a všetko je to také "hladšie" a nemusíte sa obávať ustrelenia zadného kola pri prudkom otvorení prívery. Po vymotaní z lesa som jej trocha prepláchol valec a vypálil sviečku - keď ju podržíte, vie sa riadne rozkotúľať. Stačí si pozrieť časy v triedach E1 a E2, či už u nás alebo vo svete, a uvidíte, že výsledok nerobí výkon motora, ale jazdec. Ak máte radi dvojtakty, pach spáleného oleja a neláka vás príliš motokros, máte tu malý a upišťaný nezmar do lesa.

plus Plusom je cena, ktorá je nižšia oproti 250 EXC-F (tiež trieda E1) o viac ako 50 000 Sk. Ľahučko sa štartuje, jednoduchšia a lacnejšia údržba (podľa toho čo myslíme pod údržbou), je tam toho menej na pokazenie (rozvody, vačky...), je ľahučká...

minus My štvortakťáci motorový olej vylejeme, na dvojtakte ho spálite - čo je lepšie? Musíte miešať palivo, ak chcete niekde dotankovať, musíte mať so sebou olej a kvalitná syntetika tiež niečo stojí. 2T je citlivejší na správnu tepelnú hodnotu sviečky a bohatosť zmesi, výfukové koleno je náchylné na pády, dymí...

Na záver prvej časti...

Tak a máme to za sebou. Dúfam, že nebolo textu príliš veľa! Nezabudnite nakuknúť do fotogalérie pod článkom - autorom fotografií je Dominik Juriš (cacao) z redakcie motoride.sk, za čo mu samozrejme veľmi pekne ďakujem! Som rád, že aspoň KTM sa snaží robiť takéto akcie pre novinárov a aj pre verejnosť. Dúfajme, že tohtoročná testovačka pre verejnosť nebude zase až koncom roka a že sa pridajú aj iné značky (ako napríklad Yamaha minulý rok v Uherciach!). Celý deň bol síce hektický a uponáhľaný, ale cestou domov to už bolo fajn. Ako vždy upozorňujem, že sa na testované motorky pozerám svojimi očami, píšem to čo vidím a nie to, za čo mi niekto zaplatí.

 

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.