Yamaha YZ450F 2009 - čo je nové
Čo je nové?
Začneme prednou časťou motorky, kde Yamaha urobila len pár drobných zmien na vidle, ale najväčšia zmena nastala na vrchu okuliarov (úchyte riadidiel). Teraz sú viac nastavovateľné ako predtým. Majú dve možnosti pripevnenia západiek, čo umožňuje štyri rozličné pozície nastavenia riadidiel podľa veľkosti jazdca - štandardná, 10 mm dozadu, 10 alebo 20 mm dopredu. Taktiež veľkosť prednej prýchytky hadice bola zmenšená, a pre tento rok je už vyrábaná z hliníka. Na riadidlách Yamaha použila úplne nový úchyt spojky a spojkovú páčku, ktorá je kratšia, ľahšia, ale zároveň aj pevnejšia. Hlavným cieľom bolo opäť poskytnúť jazdcovi viacej možností nastavenia pre jeho osobné potreby. Na motore neboli robené žiadne drastické zmeny, za zmienku však stojí spomenúť prevodovku, ktorá bola zdokonalená. Zlepšilo sa radenie medzi druhým a tretím prevodovým stupňom.
Myslím si, že asi najväčšie zmeny popri týchto spomínaných menších "update-och" sa udiali v zadnej časti. Všetko od zadnej kyvačky je kompletne nové. Tá je teraz ľahšia kvôli lepšiemu zatáčaniu, ale je pevnejšia a odolnejšia. Popri zadnej kyvačke je v zadnom kolese aj nový náboj. Po súčte všetkých týchto zmien v zadnej časti je výsledok takýto: precíznejšia ovládateľnosť, zatáčanie, menšia hmotnosť a vyššia pevnosť. Nakoniec, ako po predošlé roky, tak aj teraz majú modré stroje titánové stupačky, Riadidlá Pro Taper, kratší, agresívny tlmič výfuku, sedlo s novým vzorom, ktoré ťa lepšie podrží počas šantenia a je lepšie čistiteľné. Nová je aj zlatá reťaz, ktorá má zaručenú dlhšiu trvanlivosť.
Na trati
Nová Yamaha bola testovaná na trati Glen Helen za vysokých teplôt. Ale napriek tomu čo si môžete myslieť, podmienky sa ukázali byť ideálne na odskúšanie toho čo nová Yami dokáže. Najskôr sme si na ňu pár kôl zvykali, zoznamovali sa s ňou. Prvá vec, ktorú sme zaznamenali bolo to, aký komfort motorka poskytovala. Ako posledný rok aj teraz bola ergonómia dobrá a aj keď sme nevyužili šancu zmeny pozície na predných riadidlách, môžeme povedať, že táto možnosť je nespornou pomocou na uspôsobenie motorky pre dlhých alebo kratších jazdcov.
Motor? Pre rok 2008 silný a pre 2009 taktiež. Plynulý hladký záťah zospodu až na top. Tento motor sa nám páčil pre hladkú donášku výkonu zospodu až hore, nie ako motory typu nič-rana výkonu, pri ktorých sa aj rýchlejšie unavíte ako na motorke tohto typu.
Jedna vec, ktorú absolútne milujeme na YZ450F sú tlmiče. Na hrboľatej trati sa nastavenie tlmičov ukázalo ako veľmi dobré. Jediné čo sme po prvej sérii kôl urobili bolo mierne pritvrdenie a mohli sme ísť ďalej. Bolo prekvapujúce ako dobre tlmiče pracovali počas celého testovania aj na "tvrdších" miestach na trati. Nikdy nás to nenakopávalo alebo nedostalo do problémov. Jednoducho pracovali veľmi dobre.
Stránka zatáčania je tento rok tiež omnoho lepšia ako prechádzajúci. Dopomohlo k tomu zlepšovanie zadnej časti. Tam, kde bolo treba si motorka držala svoju stopu a to aj v koľaji alebo v hlinito-piesočnej pôde.
Musíme však spomenúť, že ťažkosti sme mali so štartovaním motorky, keď bola horúca. Mohlo sa to stať len nám, ale aj tak sme si to museli poznačiť. Mali sme s tým problém.
Čo si myslíme...
Náš počiatočný dojem z novej Yamahy YZ450F bol dobrý. Yamaha úspešne zlepšila jej osvedčeného závodového tátoša oproti minulému roku upravovaním hmotnosti, zdokonaľovaním ovládateľnosti a zlepšovaním nastavovateľnosti. Ak ste fanúšikom Yamáh, alebo iných motoriek, ktoré šlapú vynikajúco, mali by ste vážne zvažovať o zaobstaraní si novej YZ450F.
Trocha info okolo:
Objem motora: 449 ccm
Rozvod: DOHC, 5 titánových ventilov
Kompresný pomer: 12.3:1
Carburátor: Keihin FCR MX39
Zapaľovanie: CDI
Prevodovka: 5-stupňová
Tlmiče vpredu/vzadu: Speed-Sensitive System, plne nastaviteľné/plne nastaviteľný centrál
Mokrá hmotnosť: 108 kg