Ako na to: Tajomstvá brzdenia
24. 12. 2008
Toto je desať kľúčov na efektívne brzdenie:
Tip 1: Nebrzdi príliš skoro. Chodenie hlboko do zákruty je jediný spôsob ako ju najlepšie atakovať. Ísť do nej iba zotrvačnosťou ja zabitý čas (a násobí sa počtom zákrut v celom okruhu).
Tip 2: Označ si miesta. Na tréningoch cestných pretekárov sa používajú odpočítavacie znaky pri vjazde do zákrut. Pilot sa môže rozhodnúť brzdiť pri znakoch 3, 2 alebo 1. Motokrosári nemajú takéto odpočítavanie, ale to neznamená, že si nemôžeš vybrať nejaký slamený balík, vlajku, polievač trate, alebo skalu a použiť ich ako značku.
Raz ako si vyberieš svoje body brzdenia, používaj ich v každom kole. Väčšina jazdcov začne takto brzdiť neskôr a tým sa zdokonaľujú.
Tip 3: Keď sa chystáš použiť brzdy, buď na ne tvrdý. Nebuď nerozhodný. Keď sa už rozhodneš ich použiť – použi ich skutočne.
Tip 4: Brzdi keď je tvoj bike nasmerovaný priamo. Urob väčšinu práce na vjazde do zákruty (keď tvoj bike ešte ide rovno). Pneumatika má vo vertikálnej polohe najväčší kontakt so zemou a dokážeš ustáť aj zablokovanie brzdy, šmyk či hrby lepšie ako keď si už v náklone.
Tip 5: Buď závislý na prednej
brzde. Predná brzda robí 70% brzdenia. Zadná je prevažne používaná na
kontrolu smeru, udržanie behu motora a brzdné šmyky. Ak chceš urgentne
zastaviť, budeš musieť použiť prednú brzdu.
Tip 6: Piesok, blato a výjazdy si vyžadujú menej brzdenia. Jazda do strmého kopca si pre gravitáciu nevyžaduje veľkú prácu s tvojou rýchlosťou. Takisto aj piesok a blato vytvárajú dodatočnú záťaž a tým pádom motorka spomaľuje rýchlejšie. Čítaj terén a prispôsob podľa neho svoje brzdenie.
Tip 7: Neklopené kopce a
zákruty vyžadujú veľkú citlivosť na brzdách. Výsledkom priveľkého tlaku
na zadnú brdu je obyčajne značka po šmýkaní sa na tvojich gatiach.
Tip 8: Nastav si vhodne páčky pre tvoj štýl brzdenia. Predná by mala byť nastavená tak, aby bola na nej iba veľmi malá voľa. Musí byť aktivovaná pre sebemenšom ohybe prvého článku tvojho prsta a zablokovaná pri zapojení druhého článku.
Tip 9: Buď pripravený stlačiť spojku. Ak sa snažíš na najbližšej zákrute brzdením odstaviť jazdca pred tebou, mal by si použiť spojku (špeciálne na 125-kách alebo štvortaktoch). Jej stlačenie ti umožní využitie maxima oboch bŕzd bez rizika skapania motora.
Tip 10: Vycibri techniku so
zadnou brzdou. Brzdné šmyky boli známe hádam už od 70-tych rokov ako
efektívna technika brzdenia. Keď zablokuješ zadnú brzdu, dostaneš zadok
do šmyku okolo zákruty a robíš tým dve úlohy v rovnakom čase. Kým sa
zadné koleso šmýka, predná brzda sa môže použiť ako poistka, ktorá ťa
vovedie do správnej drážky. V podstate zablokuješ zadok otočíš sa
vnútrom zákruty a zatiahneš plyn akonáhle si natočený do požadovaného
smeru. Špeciálne je to výhodné v sérii plochých zátačiek, v zákrutách z
kopca a na nakopenom prachu.
Tip 1: Nebrzdi príliš skoro. Chodenie hlboko do zákruty je jediný spôsob ako ju najlepšie atakovať. Ísť do nej iba zotrvačnosťou ja zabitý čas (a násobí sa počtom zákrut v celom okruhu).
Tip 2: Označ si miesta. Na tréningoch cestných pretekárov sa používajú odpočítavacie znaky pri vjazde do zákrut. Pilot sa môže rozhodnúť brzdiť pri znakoch 3, 2 alebo 1. Motokrosári nemajú takéto odpočítavanie, ale to neznamená, že si nemôžeš vybrať nejaký slamený balík, vlajku, polievač trate, alebo skalu a použiť ich ako značku.
Raz ako si vyberieš svoje body brzdenia, používaj ich v každom kole. Väčšina jazdcov začne takto brzdiť neskôr a tým sa zdokonaľujú.
![]() |
Tip 4: Brzdi keď je tvoj bike nasmerovaný priamo. Urob väčšinu práce na vjazde do zákruty (keď tvoj bike ešte ide rovno). Pneumatika má vo vertikálnej polohe najväčší kontakt so zemou a dokážeš ustáť aj zablokovanie brzdy, šmyk či hrby lepšie ako keď si už v náklone.
![]() |
Tip 6: Piesok, blato a výjazdy si vyžadujú menej brzdenia. Jazda do strmého kopca si pre gravitáciu nevyžaduje veľkú prácu s tvojou rýchlosťou. Takisto aj piesok a blato vytvárajú dodatočnú záťaž a tým pádom motorka spomaľuje rýchlejšie. Čítaj terén a prispôsob podľa neho svoje brzdenie.
![]() |
Tip 8: Nastav si vhodne páčky pre tvoj štýl brzdenia. Predná by mala byť nastavená tak, aby bola na nej iba veľmi malá voľa. Musí byť aktivovaná pre sebemenšom ohybe prvého článku tvojho prsta a zablokovaná pri zapojení druhého článku.
Tip 9: Buď pripravený stlačiť spojku. Ak sa snažíš na najbližšej zákrute brzdením odstaviť jazdca pred tebou, mal by si použiť spojku (špeciálne na 125-kách alebo štvortaktoch). Jej stlačenie ti umožní využitie maxima oboch bŕzd bez rizika skapania motora.
![]() |
Komentáre
Prehľad komentárov
Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.



