Ako na to: Technika jazdy - správne držanie tela
24. 12. 2008
Držanie tela jazdca sa mení stále s povrchom, okolnosťami a tempom. S
nácvikom správneho držania tela bude jednoduchšie jazdiť rýchlejšie a
využívať efektívnejšie energiu. Napríklad amatéri sa často čudujú ako
dlho pokročilí jazdci vydržia pri pretekoch. Časť z toho je kondícia,
ale správne držanie tela a úsporné nasadenie energie sú hlavné dôvody
toho, že Top-jazdci vyzerajú po surovej 20-minútovke v preteku lepšie
ako amatér po piatich minútach na trati.
Základné držanie zahŕňa tak centrovanie váhy tela v sedle ako aj
pozíciu obidvoch nôh v stupačkách., aby riadiaca páka a brzda mohli
byť správne užívané. Obidve ruky sú s jedným, maximálne dvoma prstami
na spojke, resp. prednej brzde, lakte smerujú smerom nahor a rukoväť
plynu uchytená tak, aby sa nemuselo pri pridaní prechytávať. To sa
nazýva centrálna pozícia. Centrálna pozícia ťa drží v centre motocykla
a vychádzajú z nej všetky ďalšie úkony. Zdvihnutím oboch lakťov
dostávajú ruky trocha napätia a potrebnú silu pre riadenie.
Najčastejšie sa v centrálnej pozícii stojí. Kolená sú pritom mierne ohnuté, aby sa nárazy lepšie stlmili. Najväčšia časť váhy tela je pritom znášaná nohami, pričom kolená tlačia na motocykel. Ramená sú vyrovnané o horná časť tela uvoľnená a pružná.
Pre zlepšenie držania tela sa musí motorka najprv postaviť na hlavný
stojan. Ak je človek po nasadnutí na ňu presvedčený, že má to správne
držanie tela, musia sa riadidlá a iné ovládacie prvky zodpovedajúco
nastaviť. Čím viac sa držanie tela mení, o to viac sa treba pri
nastavení motorky pohrať s ergonómiou, tak aby sa na nej človek cítil
fit.
Držanie tela je zásadným poznatkom pre jazdu v teréne. Rôzne koncepty sú vcelku jednoduché, ale zvládnutie techniky vyžaduje dlhoročný tréning. Zdokonali svoje držanie tela a určite sa ako jazdec zlepšíš.
Základné zásady správneho držania tela:
1. Centruj hlavu
V centrálnej pozícii – či sediac alebo stojac – drž hlavu priamo nad riadidlami
2. Pozícia kolien
Pokiaľ v centrálnej pozícii stojíš, musia byť tvoje kolená priamo nad členkami. Tlač kolená oproti sedlu. Ak túto pozíciu meníš, musia sa kolená šmýkať po sedle.
3. Prenášanie váhy v sede
V sede sa prenáša váha skôr nakláňaním trupu než šmýkaním po sedle.
4. Reagovať uvoľnene
Uvoľni hornú časť tela a snaž sa čo najviac váhy prenášať do nôh, čím dosiahneš prenesenie ťažiska nižšie. Platí zásada – maximum váhy do stúpačiek, potom sedlo a až nakoniec a najmenej hmotnosti na riadidlá.
5. Lakte hore
Drž lakte hore a smerom od tela. To ti dovolí pri všetkých pozíciách využiť celé rozpätie plynovej rukoväte a okrem toho umožní pri všetkých pohyboch optimálne využitie sily medzi rukami a motorkou.
6. Ramená drž rovno
Tvoje ramená musia byť v rovine, ak sa pohybuješ z jednej strany motorky na druhú. Neotáčaj hornú časť tela. Nasmeruj ramená stále k smeru jazdy.
7. Jeden alebo dva prsty na páčke
Polož jeden, najviac dva prsty na spojku, resp. brzdu a maj ich stále tam. Dosiahneš tým lepšiu kontrolu stroja a väčšiu istotu pri spojkovaní resp. brzdení.
![]() |
Nie zrovna šťastné pristátie |
Najčastejšie sa v centrálnej pozícii stojí. Kolená sú pritom mierne ohnuté, aby sa nárazy lepšie stlmili. Najväčšia časť váhy tela je pritom znášaná nohami, pričom kolená tlačia na motocykel. Ramená sú vyrovnané o horná časť tela uvoľnená a pružná.
![]() |
Pristátie ako sa patrí |
Držanie tela je zásadným poznatkom pre jazdu v teréne. Rôzne koncepty sú vcelku jednoduché, ale zvládnutie techniky vyžaduje dlhoročný tréning. Zdokonali svoje držanie tela a určite sa ako jazdec zlepšíš.
![]() |
Správny doskok umožní hneď akcelerovať |
1. Centruj hlavu
V centrálnej pozícii – či sediac alebo stojac – drž hlavu priamo nad riadidlami
2. Pozícia kolien
Pokiaľ v centrálnej pozícii stojíš, musia byť tvoje kolená priamo nad členkami. Tlač kolená oproti sedlu. Ak túto pozíciu meníš, musia sa kolená šmýkať po sedle.
3. Prenášanie váhy v sede
V sede sa prenáša váha skôr nakláňaním trupu než šmýkaním po sedle.
4. Reagovať uvoľnene
Uvoľni hornú časť tela a snaž sa čo najviac váhy prenášať do nôh, čím dosiahneš prenesenie ťažiska nižšie. Platí zásada – maximum váhy do stúpačiek, potom sedlo a až nakoniec a najmenej hmotnosti na riadidlá.
5. Lakte hore
Drž lakte hore a smerom od tela. To ti dovolí pri všetkých pozíciách využiť celé rozpätie plynovej rukoväte a okrem toho umožní pri všetkých pohyboch optimálne využitie sily medzi rukami a motorkou.
6. Ramená drž rovno
Tvoje ramená musia byť v rovine, ak sa pohybuješ z jednej strany motorky na druhú. Neotáčaj hornú časť tela. Nasmeruj ramená stále k smeru jazdy.
7. Jeden alebo dva prsty na páčke
Polož jeden, najviac dva prsty na spojku, resp. brzdu a maj ich stále tam. Dosiahneš tým lepšiu kontrolu stroja a väčšiu istotu pri spojkovaní resp. brzdení.
Komentáre
Prehľad komentárov
Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.